برنامه عربستان و آمریکا برای خاورمیانه چیست؟

آمریکایی‌ها در حالی برای انعقاد یک توافق با دولت سعودی تقلا می‌کنند که هر دو کشور یک تصور یا توهم عجیبی از مسائل منطقه‌ای دارند و این نشان می‌دهد، شرایط منطقه و روند تحولات منطقه را به خوبی درک نکرده اند و متوجه نیستند مسائل خاورمیانه به کدام سمت و سو می‌رود.

به گزارش پیامدنیوز، صباح زنگنه، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه در گفتگو «اطلاعات آنلاین» درباره تقلای آمریکا برای امضای توافق خاص با عربستان، می گوید: آمریکا درصدد موفقیت در منطقه خاورمیانه است. با این توضیح که «موفقیت» از نظر آمریکایی‌ها نزدیکی رژیم اسرائیل با کشور‌های منطقه و فضاسازی جدیدی برای تاثیرگذاری تل آویو در خاورمیانه است. در این میان عربستان هم با تصور غیرواقعی در این برنامه با ایالات متحده همراهی می‌کند و در همین راستا می‌خواهد مقدمات گفتگو با اسراییل را فراهم کند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه می افزاید: آمریکایی‌ها در حالی برای انعقاد یک توافق با دولت سعودی تقلا می کنند که هر دو کشور یک تصور یا توهم عجیبی از مسائل منطقه ای دارند و این نشان می‌دهد، شرایط منطقه و روند تحولات منطقه را به خوبی درک نکرده اند و متوجه نیستند مسائل خاورمیانه به کدام سمت و سو می‌رود. آیا درخواست امنیت و امضای توافق نامه امنیتی با کاخ سفید می‌تواند امنیتِ منطقه را برقرار کند؟ آیا به اِزای این امنیت قرار نیست، برای به رسمیت شناختن اسراییل و دادن امتیاز به این کشور مقدمه چینی شود؟ آنهم در شرایطی که اسراییلی‌ها همچنان به کشتار در غزه، رفح و در مناطق دیگر و در کرانه غربی رود اردن ادامه می‌دهد و کار را به جایی رسانده است که صدای اعتراضی نه فقط مردم فلسطین، بلکه مردم منطقه و از این فراتر مردم کلِ جهان را بلند کرده است.

به گفته وی، حمایت‌های آمریکایی‌ها از رژیم اسراییل بسیار روشن تر از گذشته شده است. امروزه در افکار عمومی جهان این آگاهی وجود دارد که هر اقدامی که به نفع اسراییل انجام شود، باعث تشویق این رژیم برای تداوم جنایات خود است و آن‌ها را برای تخریب شهر‌های فلسطینی نشین و تعدی به دیگر کشورها جری تر می کند.

این کارشناس بین الملل تاکید می کند: تقلا برای این توافق امنیتی در حالی صورت می گیرد که پیش از این بین آمریکا و عربستان توافق نامه‌های زیادی امضاء شده است. در واقع آمریکایی‌ها تامین کننده تسلیحات سعودی‌ها بوده و هستند. یعنی این تصور را در بین دولت سعودی ایجاد کرده بودند که با خرید تسلیحات از آمریکا و احیانا حضور نیرو‌های نظامی ایالات متحده در پایگاه‌های داخل یا پیرامون عربستان می‌تواند امنیت شان را تضمین کند. اما یک قرائت درست از تحولات و تاریخ خاورمیانه این تصور را باطل می‌کند. در واقع آمریکا در افغانستان مدعی حمایت از دولت این کشور بود و بعد ناگهان دولت رسمی را رها کرد و حکومت را به طالبان سپرد. البته در جا‌های دیگر هم آمریکایی‌ها نتوانسته بودند به وعده‌های خود عمل کنند.مصادیقی از این دست نشان می دهد که به هیچ وجه نباید به آمریکایی‌ها اعتماد کرد.

صباح زنگنه ادامه می دهد: امنیت منطقه خاورمیانه نیازمند تفاهم بر منطقه است، نه افزایش تنش و همراهی و همکاری با عوامل تنش زا!

وی می افزاید: تاکید و اصرار ایران جز این نیست که امنیت خاورمیانه باید توسط نیرو‌های منطقه تامین شود و مبنای امنیت را گسترش عدالت و تحقق مطالبه‌های به حق مردم می‌داند؛ بنابراین اگر به این دو مولفه بی توجهی شود و در عوض همه نیرو‌ها و تسلیحات جهان را به منطقه بیاوریم، نه تنها امنیت برقرار نخواهد شد، بلکه ناامنی را به شدت گسترش خواهد داد. به همین دلیل برای رفع ناامنی لازم است، به جای مقابله با معلول ها، علت‌ها را شناخت که این به تفکری علمی، واقعی و منبعث از خواسته‌های منطقه نیاز دارد تا امنیت برقرار شود.

زنگنه در پایان یادآور می شود: البته امنیت به شرایط جهانی و منطقه‌ای بر می‌گردد. آمریکا به شدت در انتخابات آینده ریاست جمهوری نیازمند کسب امتیاز است. تصور خودِ آمریکایی‌ها هم این است، اگر توافقی فراهم کنند تا عربستان احساس امنیت کند و در ادامه سراغ عادی سازی رابطه با اسراییل برود، امتیازی ویژه برای جو بایدن خواهد بود. همچنین اسراییل به آمریکا و حتی بعضی از کشور‌های منطقه فشار وارد می‌کند و این تصور را دارد که اگر آمریکا برای عادی سازی روابط کشورهای منطقه با اسراییل تلاش کند، مشکلات این رژیم رفع خواهد شد و می‌تواند اراده مردم فلسطین را نادیده بگیرد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.