ادارات باید مصرف برق در تابستان را ۳۰ تا ۶۰ درصد کاهش دهند

براساس مصوبه هیئت وزیران در فصل تابستان، ادارات باید در ساعات کاری، مصرف خود را ۳۰ درصد و پس از پایان ساعات کاری ۶۰ درصد کاهش دهند.

به گزارش پیامد نیوز، روزنامه اطلاعات طی مطلبی در شماره جدید خود نوشت: مصطفی رجبی مشهدی معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) ضمن اعلام این مطلب گفت: برای تامین برق پایدار در تابستان، بخش های مختلف در طرح های مدیریت مصرف شرکت می کنند که به طور مثال برای بخش  های خانگی مشوق  ها یی در نظر گرفته شده است.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به این که شروع فصل گرما، افزایش مصرف برق ناشی از ورود سیستم های سرمایشی (کولرهای گازی، چیلرها، و  …) را در پی دارد که این میزان به بیش از 30 هزار مگاوات می رسد، گفت: تغییر ساعات کار ادارات به عنوان یکی از راهکارهای مدیریت بار شبکه در تابستان است و از آنجا که تعیین و تنظیم ساعات کار ادارات در اختیار هیات وزیران است، با اخذ موافقت دولت، ساعات کارت ادارات در فاصله  ١5 خرداد تا ١5 شهریور از ساعت 6 صبح تا ١٣ خواهد بود.

به گفته وی، این طرح در سال گذشته هم اجرا شده بود که با تاکید رئیس جمهوری در خصوص آغاز به کار متروها، مهدهای کودک و شناوری ابتدای صبح برای کارمندانی که فرزند خردسال داشتند، رضایت نسبی کارمندان و سایر بخش ها را براساس نظرسنجی های انجام شده کسب کرد.

رجبی مشهدی یاداور شد: با توجه به خاموش شدن وسایل سرمایشی در ادارات، اجرای این طرح در سال گذشته موجب صرفه جویی 850 مگاواتی در مصرف برق شد که معادل مصرف دو یا سه استان کشور بود.

وی همچنین گفت: براساس این مصوبه مقرر شده است که وسایل سرمایشی در ادارات واقع در اقلیم معتدل کشور یک ساعت زودتر از خاتمه کار و در مناطق گرمسیر همزمان با پایان ساعت کار خاموش شود.

مدیرعامل توانیر در عین حال اظهار امیدواری کرد اجرای این طرح باعث تامین برق پایدار برای همه مشترکان و اختصاص صرفه جویی حاصل از آن به بخش تولید شود.

وی با بیان اینکه امسال هدف  گذاری انجام شده برای صرفه جویی از محل اجرای این طرح حدود 1500 مگاوات است، خاطرنشان ساخت: تاکنون حدود 80 درصد از ادارات به کنتور هوشمند مجهز شده اند و ادارات باقیمانده هم تا شروع فصل پیک به این نوع کنتورها مجهز خواهند شد.

رجبی مشهدی یادآور شد: با نصب کنتورهای هوشمند مصرف برق ادارات کنترل پذیر می شود و در صورتی که میزان صرفه جویی تعیین شده در مصوبه توسط ادارات رعایت نشود، شرکت های توزیع  می  توانند این موضوع را  رصد، پیگیری و کنترل کنند.

آمادگی نیروگاه‌های برق‌آبی برای ورود به پیک تابستان

مدیر بازار برق شرکت آب و نیرو از آمادگی صنعت برق ایران برای ورود به دوره اوج مصرف تابستان امسال خبر داد.

سید جابر موسوی اعلام کرد: هم‌اکنون شرکت آب و نیرو ۳ هزار و ۴۶۵ مگاوات ظرفیت نیروگاه برق‌آبی در حال بهره‌داری دارد و با حداکثر ظرفیت تولید، پاسخگوی نیاز پیک مصرف تابستان و پایداری شبکه برق کشور است.

وی گفت: سد و نیروگاه گتوند هم با حجم مخزن نزدیک به ۵ میلیارد مترمکعب و ظرفیت برق‌آبی ۱۰۰۰ مگاوات نقش بسیار حیاتی در مدیریت منابع آب سطحی و کنترل سیلاب‌های فصلی و تأمین پایدار آب شهر‌های مهم استان خوزستان و تولید انرژی پاک برق‌آبی در کشور دارد.

مدیر بازار برق شرکت آب و نیرو افزود: در سال ۱۴۰۲ به لطف بارش‌های بسیار خوبی که در حوضه جنوب غرب به وقوع پیوست، نیروگاه‌های حوضه کارون که ۶۵ درصد کل ظرفیت برق‌آبی کشور در آن حوضه قرار دارد، در تولید انرژی پاک و تجدیدپذیر برق‌آبی در پیک تابستان و زمستان نقش بسزایی را ایفا کرده‌اند.

وی بیان کرد: در این میان نیروگاه گتوند با انجام به موقع تعمیرات سالانه ۴ واحد نیروگاهی خود و ذخیره مناسب آورد در مخزن با تولید انرژی پاک برق‌آبی به میزان ۳۸۵۰ گیگاوات ساعت در سال ۱۴۰۲ بیشترین تولید انرژی را در بین نیروگاه‌های برق‌آبی کشور داشته و سهم ۲۰ درصدی بین نیروگاه‌های برق‌آبی کشور را به همراه داشت.

موسوی گفت: رکوردزنی نیروگاه گتوند در تولید انرژی به گونه‌ای حاصل شد که این نیروگاه نسبت به سه نیروگاه بالادست خود ۱۰۰۰ مگاوات ظرفیت نصب شده کمتری دارد و این بدین معنی است که واحد‌های نیروگاه گتوند با ساعات کارکرد بسیار بالایی به عنوان یک نیروگاه بار پایه در حال تولید پایدار بوده‌اند و در طول مدت فصل تابستان تقریباً به صورت ۲۴ ساعته در مدار تولید قرار داشته‌اند .

وی ادامه داد: این موضوع ضمن اینکه انجام تعمیرات به هنگام و دقیق و پایش مستمر واحد‌ها و تجهیزات نیروگاه را بیش از پیش نشان می‌دهد، ضرورت اجرای فاز توسعه نیروگاه گتوند را دو چندان کرده است، به طوری که مراحل اجرای این طرح در شرکت آب و نیرو علیرغم مشکلات در تأمین منابع مالی به جد در حال پیگیری است.

مدیر بازار برق شرکت آب و نیرو تصریح کرد: نیروگاه‌های برق‌آبی در دست بهره‌برداری شرکت آب و نیرو در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۶۳۰۰ گیگاوات ساعت تولید انرژی داشته‌اند که ضمن در اختیار داشتن سهم ۳۲ درصدی در تولید انرژی برق‌آبی کشور، نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۳۴ درصدی در تولید انرژی به همراه داشتند .

وی با اعلام آمادگی کامل واحد‌های نیروگاهی شرکت برای پیک تابستان ۱۴۰۳ گفت: شرکت آب و نیرو هم اکنون ۳ هزار و ۴۶۵ مگاوات ظرفیت نیروگاه برق‌آبی در حال بهره‌داری دارد و همچون سال‌های گذشته در پیک تابستان امسال با حداکثر ظرفیت تولید، بار دیگر نقش بسزای نیروگاه‌های برق‌آبی در پاسخگویی به نیاز پیک مصرف و حفظ و پایداری شبکه برق کشور را نشان خواهند داد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.