حباب سکه از اسفندماه سال گذشته ۲ برابر شده است/ تاثیر عملکرد بانک مرکزی بر قیمت سکه

عضو کمیسیون تخصصی طلا، جواهر و نقره اتاق اصناف ایران گفت: تبدیل نقدینگی مردم به سکه منجر شده حباب سکه نسبت به اوایل اسفند سال گذشته ۲ برابر شود و به ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برسد. میزان عرضه بانک مرکزی نیز در قیمت سکه بی‌ثاثیر نیست.

به گزارش پیامدنیوز، محمد کشتی آرا، عضو کمیسیون تخصصی طلا، جواهر و نقره اتاق اصناف ایران طی گفتگویی درباره افزایش تقاضای خرید طلا در کشور به دلیل افزایش قیمت اونس طلا در بازار جهانی و رشد قیمت دلار در بازار آزاد گفت: ابتدای سال گذشته پیش‌بینی می‌شد که قیمت انس بالای ۲ هزار دلار برود. اما رسیدن انس به بالای ۲۳۰۰ دلار پیش‌بینی نمی‌شد و این مساله تحت تاثیر تنش‌های سیاسی و همچنین کاهش نرخ بهره در فدرال رزرو رخ داده‌ است.

او با بیان اینکه کاهش نرخ بهره منجر شده تا سرمایه‌گذاران بیشتری در بازار جهانی وارد معاملات طلا شوند، افزود: به دلیل همین رشد تقاضا قیمت اونس بالا رفته و هم‌اکنون نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از وضعیت آینده انس جهانی طلا داد.

قیمت اونس بازتاب‌کننده مسائل سیاسی و اقتصادی

کشتی آرا با تاکید بر اینکه هر اتفاقی در بازار جهانی می‌تواند منجر به نوسانات قیمت اونس شود، تصریح کرد: قیمت اونس به نوعی بازتاب‌کننده مسائل سیاسی و اقتصادی جهان است. به طور قطع صلح جهانی منجر به کاهش قیمت انس خواهد‌ شد. همچنین در صورتی که نرخ بهره در آمریکا تثبیت شود بر روی تصمیم‌گیری سرمایه گذاری تاثیر خواهد‌ داشت، زیرا در شرایط کنونی چشم‌انداز روشنی درباره آینده نرخ بهره در فدرال رزرو وجود‌ندارد.

عضو کمیسیون تخصصی طلا، جواهر و نقره اتاق اصناف ایران با تاکید بر اینکه قیمت جهانی طلا در بازار ایران تحت تاثیر نرخ انس و قیمت دلار است، اظهار کرد: در مقطع کنونی قیمت طلا بالاست، اما واقعی است. درباره قیمت سکه شرایط متفاوت است، زیرا علاوه بر اینکه تحت تاثیر نرخ ارز و اونس طلا قرار دارد، از تقاضای بازار نیز تاثیر می‌پذیرد. در واقع تبدیل نقدینگی مردم به سکه منجر شده حباب سکه نسبت به اوایل اسفند سال گذشته ۲ برابر شود و به ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برسد.

این کارشناس بازار طلا با بیان اینکه کاهش حباب سکه منجر به کاهش قیمت آن خواهد شد، تصریح کرد: از آنجایی که تقاضای بالا منجر به افزایش قیمت سکه شده‌، در صورتی که این تقاضا تعدیل شود، به طور قطع قیمت سکه کاهش می‌یابد. اما این موضوع در کوتاه مدت رخ نخواهد‌داد، مگر اینکه برای خریداران عواملی به وجود بیاید که آنها پیش‌بینی کنند که اقتصاد به حالت تعادل برگشته است. از طرف دیگر میزان عرضه بانک مرکزی نیز در قیمت سکه بی‌ثاثیر نیست.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.