افزایش تولید نفت ایران چشم نهاد‌های بین المللی را گرفت

علی رغم تحریم‌های آمریکا، تولید نفت ایران به بالای ۳ میلیون بشکه در روز و رشد تولیدات صنعتی کشور هم به ۶.۵ درصد رسیده است.

به گزارش پیامدنیوز، روزنامه اطلاعات نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی از تولید بیش از ۳ میلیون بشکه نفت در ایران برای هشتمین ماه متوالی در سال ۲۰۲۳ خبر داده است.

به گزارش ایرنا، در گزارش این آژانس، تولید نفت ایران در ماه می ۲۰۲۳ برای نخستین بار از زمان خروج آمریکا از برجام به بیش از ۳ میلیون بشکه در روز رسید و در ماه‌های بعد با طی مسیری کمابیش صعودی بالای ۳ میلیون بشکه باقی مانده است.

ایران در آخرین ماه سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده که این رقم نسبت به ماه قبل از آن ۶۰ هزار بشکه کاهش داشته است. متوسط تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۳ هم ۲ میلیون و ۹۶۵ هزار بشکه در روز بوده است.

آژانس بین المللی انرژی همچنین درآمد نفتی ایران در ۹ ماهه سال ۲۰۲۳ را با وجود تداوم تحریم‌های ظالمانه آمریکا 33 میلیارد و900میلیون دلار اعلام کرده که معادل ۱۲ درصد کل درآمد اوپک در این دوره بوده است.

فروش ۳۴ میلیارد دلاری نفت توسط ایران در بازار جهانی طی ۹ ماهه ۲۰۲۳ درحالی است که تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران و سیاست فشار حداکثری در دولت دموکرات آمریکا ادامه پیدا کرده است.

براساس برآوردهای آژانس، درآمد نفتی ۳۴ میلیارد دلاری ایران از فروش نفت در ۹ ماهه ۲۰۲۳ دو برابر درآمد نفتی ایران در ۱۲ماهه سال ۲۰۲۰ بوده است.

همچنین بر اساس محاسبات وزارت انرژی آمریکا، ایران در سال ۲۰۲۰ فقط ۱۷ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۱ هم ۳۷ میلیارد دلار نفت فروخته است. همچنین در سال ۲۰۲۲ کل درآمد ایران از فروش نفت بالغ بر ۵۴ میلیارد دلار بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی درادامه گزارش اخیر خود ، کل درآمد نفتی ۱۳ عضو اوپک در ۹ ماهه ۲۰۲۳ را ۲۸۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار محاسبه کرده است.

بر اساس این گزارش، درآمد عراق از فروش نفت در ۹ ماهه سال میلادی گذشته ۲.۵ برابر ایران بوده است. عراق ۸۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار از فروش نفت در این دوره درآمد داشته است. درآمد نفتی عربستان هم بیش از ۵ برابر ایران بوده است. عربستان ۱۸۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار نفت در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۳ فروخته است.

در همین حال، سازمان توسعه صنعتی ملل متحد(یونیدو) هم در گزارشی موسوم به «سالنامه بین‌المللی آمار صنعتی»، رشد ارزش افزوده تولیدات صنعتی ایران در سال ۲۰۲۲ را ۶.۵ درصد اعلام کرده است؛ در سال ۲۰۲۱ هم ارزش افزوده تولیدات صنعتی ایران ۶.۶ درصد رشد کرده بود.
این گزارش همچنین سرانه ارزش افزوده تولیدات صنعتی ایران طی سال ۲۰۲۲ را معادل ۸۲۵ دلار محاسبه کرده حال آن که این رقم برای سال قبل از آن ۷۱۲ دلار اعلام شده بود.

بر اساس برآورد این نهاد بین‌المللی، سهم ارزش افزوده صنعتی در تولید ناخالص داخلی ایران طی سال ۲۰۲۲ حدود ۱۴.۷ درصد بوده است. همچنین سهم تولیدات صنعتی در صادرات ایران طی این سال ۴۷.۷ درصد و سهم صنعت در اشتغال کشور هم ۱۷.۴ درصد برآورد شده است.

بر اساس این گزارش، ایران از نظر رشد ارزش افزوده صنعت طی سال ۲۰۲۲ در میان ۲۱۳ کشور و منطقه خودمختار در رتبه ۴۹ جهان قرار داشته است.

به عبارت دیگر رشد ارزش افزوده بخش صنعت ایران از ۱۶۴ کشور و منطقه خودمختار بیش‌تر و تنها از ۴۸ کشور کمتر بوده است.

از جمله کشورهایی که رشد ارزش افزوده صنعت آن ها نسبت به ایران در سال ۲۰۲۲ کمتر بوده می‌توان به برزیل با رشد ۲.۱ درصدی، چین با رشد ۲.۶ درصدی، آلمان با رشد ۲.۲ درصدی، ژاپن با رشد ۱.۴ درصدی، قطر با رشد ۴.۳ درصدی، روسیه با رشد منفی ۲.۹ درصدی، و آمریکا با رشد ۱.۷ درصدی اشاره کرد.

درهمین حال، کشورهایی مثل عربستان، ترکیه، هند، ایرلند، مالزی، امارات و ویتنام رشد صنعتی بیشتری نسبت به ایران داشته‌اند. اوکراین هم با رشد منفی ۳۹ درصد در تولیدات صنعتی طی سال ۲۰۲۲ مواجه شده که کمترین در جهان بوده است.

بر اساس این گزارش، فعالیت‌های صنعتی که در سال ۲۰۲۰ تحت تاثیر شیوع کرونا به شدت کاهش یافته بود  ، در سال ۲۰۲۱ احیای تحسین‌برانگیزی داشت و در سال ۲۰۲۲ شاهد بازگشت روند رشد این فعالیت‌ها به دوره پیش از شیوع کرونا بوده‌ایم.

به نوشته گزارش یونیدو، در این سال ارزش افزوده بخش صنعت جهان ۲.۳ درصد رشد کرد اما نتوانست به رقم رشد ۳.۱ درصدی تولید ناخالص داخلی جهان در این سال برسد.

اقتصادهای صنعتی شاهد رشد صنعتی نسبتا خوب در سال ۲۰۲۲ بودند و ارزش افزوده تولیدات صنعتی در اقتصادهای با درآمد بالا طی این سال ۲.۹ درصد رشد کرده؛ این رقم برای اقتصادهای در حال صنعتی شدن ۶ درصد اعلام شده است.

همچنین سرانه ارزش افزوده تولیدات صنعتی جهان در این سال با رشد ۱۴.۲ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به ۱۸۷۹ دلار رسیده است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.