چرا و چگونه ویزای شینگن دریافت کنیم؟

به گزارش «ژیامدمیوز»، منطقه شینگن شامل ۲۷ کشور بدون کنترل مرزی بین کشور‌ها است که عبارتند از: اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، کرواسی، لتونی، لیختن اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد و سوئیس. در واقع شما با ویزای شینگن می‌توانید بدون نیاز به درخواست ویزای جداگانه از همه این کشور‌ها دیدن کنید.

چرا باید برای سفر به این کشور‌ها ویزا گرفت؟

در حالیکه سفر به اروپا و کشور‌های عضو شینگن برای شهروندان بسیاری از کشور‌ها از جمله آمریکایی‌ها سفری راحت، بدون نیاز به درخواست ویزا یا پرداخت هزینه‌های سنگین کنسولگری‌ها است، اما شهروندان کشور‌هایی از جمله ایران، ترکیه، هند و آفریقای جنوبی باید حتی برای اقامتی کمتر از ۹۰ روز نیز درخواست ویزا دهند و هزینه‌های بسیاری را متحمل شوند. اما چرا؟

از سال ۲۰۰۹ میلادی کشور‌های عضو شینگن یک سیاست مشترک را در چهارچوب مقررات شینگن به اجرا گذاشته‌اند و بر اساس آن اتباع بیش از ۱۰۰ کشور جهان را ملزم کرده‌اند که برای ورود به این منطقه، درخواست ویزای شینگن کنند.

به گفته کمیسیون اروپا، این الزام برای محافظت از مرز‌های خارجی و تضمین امنیت مسافران و ساکنان در نظر گرفته شده است. البته همانطور که اشاره شد اتباع برخی کشور‌ها از جمله ایالات متحده از این شرط ورود معاف هستند.

انواع ویزای شینگن برای سفر به اروپا

ویزای شینگن دارای چهار نوع اصلی است: نوع A، نوع B، نوع C و نوع «LTV and D». رایج‌ترین نوع ویزای شینگن، ویزای شینگن یونیفرم (uniform) یا ویزای شینگن اتحادیه است که انواع دسته‌های A و B و C را نیز پوشش می‌دهد و اجازه ویزای ترانزیت فرودگاهی شما را در اختیار شما قرار می‌دهد و علاوه بر این به شما اجازه می‌دهد که ظرف مدت شش ماه از صدور ویزا، تا حداکثر ۹۰ روز در هر کشور عضو پیمان شینگن اقامت داشته باشید. اگر می‌خواهید برای تعیلاتی کوتاه مدت به اروپا سفر کنید، باید این نوع ویزا را دریافت کنید.
با توجه به هدف سفر، ویزای اتحادیه شینگن یا ویزای USV شامل دو زیرگروه ویزای نوع A و C می‌شود:
ویزای نوع A: در واقع ویزای ترانزیت فرودگاهی است که به دارنده آن اجازه می‌دهد از طریق یکی از فرودگاه‌های بین المللی منطقه شینگن سفر کند، اما این مسافر اجازه‌ی خروج از فرودگاه و ورود به آن کشور عضو شینگن را ندارد. در واقع این ویزا برای افرادی است که هم کشور مبدا و هم کشور مقصد سفر آن‌ها خارج از حوزه شینگن است، اما باید در میانه راه در یکی از کشور‌های حوزه شینگن توقف داشته و پرواز خود را عوض کنند.

ویزای نوع B: مربوط به سفر‌هایی است که کمتر از پنج روز طول می‌کشند و با ویزای نوع C البته با شرط “ترانزیت”، جایگزین شده است. در واقع شخص باید در کمتر از پنج روز کشور حوزه شینگن را ترک کند.

ویزای نوع C: یک ویزای کوتاه مدت است که به دارنده آن اجازه می‌دهد بسته به اعتبار ویزا برای مدت معینی در منطقه شینگن اقامت داشته باشد. این ویزا بسته به هدف سفر، به یکی از سه صورت زیر صادر می‌شود: ویزای یکبار ورود (Single-entry)، ویزای دوبار ورود (Double-entry) و ویزای چندبار ورود (Multiple-entry).

دریافت ویزای شینگن؛ گران، اضطراب‌آور و زمان‌بر

فرآیند درخواست ویزا فرایندی گران، هنچنین اضطراب‌آور و بسیار زمان‌بر است. بطور مثال برای هر بازدید از اروپا باید دست‌کم ۸۰ یورو برای انجام پروسه دریافت ویزا هزینه کرد و اسناد مختلفی را آماده کرد و از سفارتخانه کشور مربوطه یا شرکت‌های خصوصی که به نمایندگی از آن‌ها پروسه دریافت ویزا را انجام می‌دهند، وقت ملاقات حضوری گرفت.

پس از تهیه همه مدارک مورد نیاز و انجام مصاحبه حضوری، زمان انتظار برای دریافت ویزا که بطور متوسط سه هفته است گاه ماه‌ها طول می‌کشد. پس از آن نیز گاه درخواست متقاضیان رد می‌شود یا ویزا بسیار دیر صادر می‌شود به‌طوری که دیگر نمی‌توان سفری را که برنامه‌ریزی شده بود انجام داد و گاهی اوقات نیز ویزا برای دوره‌ای بسیار کوتاه‌تر از دوره درخواست شده صادر می‌شود.

روند سخت و پرهزینه دریافت ویزا برای شهروندان برخی کشورها، بار دیگر فرصت‌های نابرابر سیستماتیک و محدودیت سفر آزادانه که عمدتا علیه کشور‌های به اصطلاح «جنوب» اجرا می‌شود را یادآوری می‌کند.

مدارک لازم برای اخذ ویزای شینگن

هنگام درخواست ویزای شینگن برای سفر به اروپا، باید برخی از مدارک مورد نیاز را به عنوان بخشی از فرایند درخواست ویزای شینگن ارائه دهید. کشور‌های شینگن لیستی از مدارک مورد نیاز را درخواست ویزای شینگن ارائه کرده اند. این لیست مدارک برای هر یک از اهداف سفر (که خودتان اعلام کرده اید) متفاوت است. لیست مدارک مورد نیاز برای کشور‌های مختلف تقریبا یکسان است.

برای هرگونه ویزای کوتاه مدت شینگن، تکمیل دو فرم پرشده درخواست ویزا، دو عکس که اخیراً گرفته شده باشد نیاز است و همچنین گذرنامه معتبر که نباید بیش از ۱۰ سال از صدور آن گذشته باشد و همچنین باید حداقل سه ماه بیشتر از تاریخی که قصد خروج از منطقه شینگن را دارید، اعتبار داشته باشد. در صورت داشتن گذرنامه‌ها و ویزا‌های قدیمی آن‌ها را نیز باید ضمیمه مدارک خود کنید. رزرو بلیط رفت و برگشت یا ارائه برنامه سفرکه شامل تاریخ و شماره پرواز باشد نیز از دیگر مدارک مورد نیاز است.

مدت اقامت در منطقه شینگن با ویزای کوتاه مدت

با ویزای شینگن می‌توانید حداکثر ۹۰ روز در هلند یا یکی دیگر از کشور‌های شینگن بمانید. پس از آن باید دوباره منطقه شینگن را به مدت ۹۰ روز ترک کنید. تعریف اقامت کوتاه مدت اقامت ۹۰ روز در دوره ۱۸۰ روزه است. اعتبار ویزای شما در آن ذکر شده است برچسب ویزا در پاسپورت شما همچنین بیان می‌کند که هر چند وقت یک بار می‌توانید وارد منطقه شینگن شوید: ۱ بار، ۲ بار یا بیشتر.

تعداد ورود و خروج به منطقه شینگن

ویزای شینگن می‌تواند اجازه ورود تک یا چندگانه را بدهد. با ویزای یکبار ورود شما فقط یک بار می‌توانید وارد منطقه شینگن شوید و با ویزای چند بار ورود می‌توانید چندین بار وارد منطقه شینگن شوید. می‌توانید ۹۰ روز متوالی در هلند یا منطقه شینگن بمانید. در صورت لزوم می‌توان ۹۰ روز را در ۱۸۰ روز نیز پخش کرد. در یک دوره ۱۸۰ روزه، یک تبعه خارجی که نیاز به ویزا دارد، می‌تواند حداکثر ۹۰ روز در منطقه شینگن بماند. برای این کار به یک ویزای جداگانه نیاز دارید: ویزای چند بار ورود (چند سفر). شما می‌توانید در فرم درخواست ویزای شینگن نشان دهید که به ویزای چند بار ورود نیاز دارید.

طی کردن روند اداری از طریق شرکت‌های واسط

همچنین مدت‌هاست که بسیاری از کشور‌های اتحادیه اروپا، بخش قابل توجهی از روند اداری دریافت تقاضا‌های ویزا را به پیمانکاران مستقلی مانند BLS International، VFS Global و TLScontact واگذار کرده‌اند و سفارتخانه‌ها تنها مرحله نهایی صدور ویزا را انجام می‌دهند.

این شرکت‌ها نیز با داشتن دفاتری در سراسر جهان و عمدتا در پایتخت‌ها، به صورت حضوری با متقاضیان ملاقات می‌کنند تا اطلاعات بیومتریک، عکس و سایر مدارک مورد نیاز از جمله بیمه‌نامه‌های پزشکی، صورتحساب بانکی، مدارک مربوط به اقامت و اشتغال آن‌ها را دریافت و بررسی کنند. متقاضیان همچنین باید گذرنامه خود را تا زمان تصمیم‌گیری درباره تقاضایشان در اختیار این دفاتر بگذارند.

علاوه بر هزینه استاندارد سفارتخانه‌ها، متقاضیان مجبور می‌شوند هزینه‌های دیگری را نیز پرداخت کنند مانند هزینه ارسال گذرنامه به آدرس محل سکونت متقاضی. اگر درخواست ویزا نیز رد شود، این هزینه‌ها به متقاضیان بازگردانده نمی‌شوند.

قرار ملاقات‌های کمتر در پی افزایش تقاضا‌ها

از آنجا که تقاضای دریافت ویزا برای برخی از کشور‌های اروپایی بسیار بیشتر از بقیه است، دریافت وقت ملاقات حضوری در زمانی کوتاه، برای متقاضیان سفر به این کشور‌ها نیز به سختی ممکن است و همین مساله نیز انتظار‌ها برای رسیدگی به پروسه دریافت ویزا را طولانی‌تر کرده است. به طوریکه پروسه رسیدگی به تقاضای ویزا برای برخی کشور‌ها حتی تا ۸۰ روز طول می‌کشد. به همین دلیل برخی مسافران برای دریافت قرار ملاقاتی زودتر، سراغ سرویس‌های ویژه و گرانتر این دفاتر (سرویس وی. آی. پی) می‌روند تا با پرداخت دلار‌های بیشتری، زمان رسیدگی به تقاضایشان را جلو بیندازند.

برخی از متقاضیان نیز راه حل دیگری یافته‌اند. آن‌ها به سراغ سفارتخانه‌های دیگر کشور‌های اروپایی که خلوت‌تر هستند یا پروسه ساده‌تری برای صدور ویزا دارند می‌روند، با این امید که به دلیل تقاضای کم سفر به آن کشورها، بتوانند سریع‌تر ویزا دریافت کنند. سپس با دریافت ویزای شینگن از آن کشور (که رفت و آمد را در سراسر این منطقه آزاد می‌کند) به مقصد واقعی خود سفر می‌کنند.

اما اکنون بسیاری از دولت‌های اروپایی متوجه این شگرد شده‌اند و برخی این کار را ممنوع کرده‌اند. ینس جیکوب سیمونسن، سخنگوی سرکنسول دانمارک در نیویورک در این باره می‌گوید: «ما طبق مقررات شینگن موظف هستیم چنین درخواست‌هایی را رد کنیم که منجر به ناامید شدن مسافران و اتلاف وقت و پول آن‌ها می‌شود. این کار همچنین باعث طولانی‌تر شدن زمان رسیدگی به درخواست ویزا برای مسافرانی می‌شود که دانمارک مقصد اصلی‌شان است».

یک پورتال واحد برای درخواست ویزا

پارلمان اروپا در حال بررسی پیش‌نویس قانونی است تا بر اساس آن، یک پورتال واحد ایجاد شود و همه کشور‌های عضو منطقه شینگن برای دریافت تقاضا‌های ویزا، از همین سرویس آنلاین استفاده کنند. در بیانیه‌ای که در ماه ژوئن در این باره منتشر شد، آمده است: «این کار دو هدف دارد؛ کارآمدتر کردن روند درخواست ویزا و بهبود امنیت منطقه شینگن». به این ترتیب قرار ملاقات حضوری نیز فقط برای متقاضیانی که برای اولین بار درخواست می‌کنند لازم است و به جای برچسب داخل پاسپورت مسافرنیز ویزای دیجیتال صادر می‌شود. با این وجود این تغییرات در کوتاه‌مدت عملی نمی‌شود؛ بویژه آنکه مصوبات پارلمان اروپا باید به تصویب کشور‌های عضو نیز برسد.

کندی و پیچیده بودن پروسه صدور ویزا برای ورود به کشور‌های عضو منطقه شینگن باعث شده که بسیاری از مسافرانی که به دنبال مکانی برای گردش و گذراندن تعطیلات هستند، درنهایت کشور دیگری خارج از این منطقه را انتخاب کنند. به همین دلیل کشور‌های غیر اروپایی مانند قزاقستان از این فرصت برای جذب مسافران با حذف شرایط ویزا استفاده کرده‌اند. دولت تایلند نیز به تازگی معافیتی را تصویب کرد که به شهروندان چینی اجازه ورود بدون ویزا را تا فوریه سال آینده می‌دهد. اتباع چین نیز از جمله مسافرانی هستند که برای ورود به منطقه شینگن باید درخواست ویزا کنند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.