راه حل درست واگذاری خودروسازان داخلی چیست؟

برای یافتن الگوی درست واگذاری خودروسازان داخلی یک راه کاملا شفاف پیش رو قرار دارد که آن راه الگوبرداری از عملکرد موفق خودروسازان بزرگ دنیاست. اما آنها چه کرده‌اند؟

عصر خبر نوشت: در بسیاری از خودروسازان جهانی، دولت‌ها نقش مستقیم در خودروسازی ایفا می‌کنند. به عنوان مثال دولت فرانسه همچنان ۲ صندلی مدیریتی در هیات مدیره گروه رنو دارد و در گروه فولکس واگن نیز دولت محلی ساکسونی (شرق آلمان) صاحب ۲۰ درصد از سهام این گروه خودروسازی بوده و حتی نمایندگان خود را در هیات مدیره دارد.

با نگاهی به ساختار سهامداری شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان و با توجه تعارض منافع، هیچ شرکت قطعه سازی در ساختار مالکیتی خودروسازان بزرگ و موفق دنیا حضور ندارد. همچنین در صورتی که سهام خرد خودروسازان را داشته باشند باز هم به عنوان تصمیم گیر خودروسازان شناخته نمی‌شود. به طوریکه حتی در اقتصاد کاملا سرمایه داری امریکا نیز حساسیت فراوان در خصوص تعارض منافع وجود دارد.
در بسیاری از خودروسازان جهانی، دولت‌ها نقش مستقیم در خودروسازی ایفا می‌کنند. به عنوان مثال دولت فرانسه همچنان ۲ صندلی مدیریتی در هیات مدیره گروه رنو دارد و در گروه فولکس واگن نیز دولت محلی ساکسونی (شرق آلمان) صاحب ۲۰ درصد از سهام این گروه خودروسازی بوده و حتی نمایندگان خود را در هیات مدیره دارد.
در صنعت خودرو چین نیز که با شتاب فزاینده‌ای رو به رشد است، ۶ خودروسازی اول تا ششم آن کاملا دولتی هستند!

بنابراین حضور درست و اصولی دولت برای حصول اطمینان از اثربخش بودن سیاستگذاری صنعتی منافاتی با روش مرسوم در صنعت خودروسازی دنیا ندارد، اما واگذاری با تعارض منافع در هیچ جای صنعت خودروی جهانی درست نیست و از آن اجتناب می‌شود.
در ادامه اینفوگرافیک زیر با موضوع ” الگوبرداری جهانی؛ راه حل درست برای واگذاری خودروسازان ” را با یکدیگر مرور می‌کنیم:

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.