خطرناک‌ترین عوارض جانبی دارو‌ها که پزشکان به ما نمی‌گویند

با اینکه بعضی از عوارض خطرناک مصرف داروهای مختلف در دنیا ثبت شده، کمتر پزشکی اطلاعاتی درباره آنها دارد و یا در اختیار بیمار قرار می‌دهد.

به گزارش «ژیامد نیوز» به نقل از دیلی میل، معمولاً بسیاری از داروهای شیمیایی دارای عوارضی مثل خواب آلودگی و دیگر عوارض مثل بثورات پوستی و مشکلات گوارشی هستند که در برگه راهنمای آنها نوشته شده است.

پزشکان برای پرهیز از این عوارض در تجویز بسیاری از داروها با بیماران مشورت می‌کنند و آنها را از مصرف بیش از حد آنها منع می‌کنند ولی بعضی از عوارض نیز در دنیا ثبت شده که کمتر پزشکی اطلاعاتی درباره آنها دارد.

هفته گذشته یک پسر تایلندی با مصرف داروی ضد کرونا دچار اختلال خاصی شد که رنگ چشمانش را از قهوه‌ای به آبی تغییر داد. البته این اثر موقتی بود ولی نگرانی‌هایی در بین پزشکان ایجاد کرد.

بسیاری از داروهای روان‌پریش مشکلات جدی جسمی ایجاد می‌کنند که از خستگی مفرط گرفته تا بثورات پوستی متفاوت است.

داروهای رایج آنتی بیوتیکی از جمله سولفونامیدها، کلرامفنیکل، پنی سیلین ها و کینولون ها شناخته شده اند که عامل نکروز سمی اپیدرمی (TEN) هستند و باعث آسیب به 30 درصد از پوست می شود. این عارضه حتی ممکن است در سنین بالای 70 سال به آسیب قرنیه و منجر به از دست دادن بیماری شود. به گزارش «اطلاعات آنلاین»، داروهای ضد روان پریشی از جمله کلرپرومازین، که به عنوان تورازین نیز شناخته می شود، و ریسپریدون که با نام ریسپردال در بازار عرضه می‌شود، عامل ایجاد بیماری‌های جنسی در مردان می‌شود که در صورت عدم درمان، پریاپیسم می تواند منجر به آسیب دائمی آلت تناسلی و حتی ناتوانی جنسی شود.

این داروها با متعادل کردن سطح دوپامین و سروتونین در مغز برای تنظیم خلق و خو و افکار عمل می کنند. مصرف کنندگان داروی آمبین (Ambien) گزارش شده که پرخوری شبانه را ایجاد کرده است. گفته شده بیماران حتی در خواب یخچال را باز می کنند و دنبال غذا می‌گردند. این دارو با تاثیر بر سیستم اعصاب مرکزی حالتی از خواب و بیداری ایجاد می‌کند و شخص نمی‌داند که خوابیده است.

زنی به نام لورا گفته که با مصرف این دارو نیمه‌شب با ماشین به فروشگاه رفته تا خامه بخرد. زن دیگری در نیوجرسی اغلب از خواب بیدار می شود و یک قاشق کره بادام زمینی را در تخت کنار خود می بیند، در حالی که زن دیگری در سالیناس، کالیفرنیا با تشکی پر از آب نبات از خواب بیدار می شود.

فلوکستین که معمولاً با نام پروزاک شناخته می شود، در برخی موارد نادر نشان داده است که تولید ملانین را افزایش می دهد و باعث می شود پوست به رنگ آبی مایل به خاکستری و حتی سیاه تبدیل شود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.