ایران نباید به کارت بازی روس‌ها تبدیل شود!

کارشناس مسائل خارجی با نقد استراتژی نگاه به شرق توسط ایران، تاکید کرد: ایران نباید به کارت بازی روسیه تبدیل شود، زیرا روسیه از تقابل ایران و آمریکا بیشترین بهره را برده است.

به گزارش «پیامد نیوز» به نقل از جماران، الهه کولایی، استاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل خارجی به جماران گفت: موفقیت پیوستن به شانگهای و سازمان های منطقه ای در گرو حل مشکل با جهان است

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه داشتن درک درست از نظام بین‌الملل ضروری است افزود: ایران نباید به کارت بازی روسیه تبدیل شود چراکه روسیه از تقابل ایران و آمریکا بیشترین بهره را برده است

وی افزود: متأسفانه در کشور ما به تجربه‌های جهانی و تجربه کشورهای دیگر توجه نمی‌شود. در بیش از سه دهۀ گذشته حتی در دولت غرب‌گرای یلتسین و دو دورۀ کوزیرف و پریماکوف شاهد هستیم که بهره‌برداری روسیه از جهت­گیری­های ضدآمریکایی ایران وجود داشته است.

کولایی تصریح کرد: روسیه ایران قوی را نمی‌خواهد، اما ایرانی هم که از شدت ضعف برای امنیت و ثبات روسیه به یک تهدید تبدیل شود، را هم نمی‌خواهد. در واقع روسیه مایل به بهبود رابطه ایران و آمریکا و غرب نیست، اما مایل نیست که ایران زیر تحریم‌های شدید مالی قرار بگیرد.

این کارشناس مسائل خارجی همچنین گفت: پیامدهای جهانی­ شدن اقتصاد و تبدیل­ شدن بازار جهانی به عامل بسیار مهم در رشد و توسعۀ کشورها غیرقابل چشم ­پوشی است.

وی افزود: کشورهایی که واقعیت چنین تحولاتی را نمی‌پذیرند، هزینۀ جهانی ­شدن اقتصاد را می‌پردازند، بدون آنکه از مزایای آن بهره‌مند شوند و به دلیل درک نادرست و نارسا از نظام بین­ الملل، از محیط بین ­المللی، از قواعد حاکم بر رفتار دیگر بازیگران یا همان کشورهای جهان، ما در دهه­ های اخیر شاهد بوده ­ایم، چگونه منابع قدرت ما هدر رفته و به اهرمی برای بازیگران دیگر در عرصه­ های مختلف تبدیل شده است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.