اسرائیل یک نقشه جدید خود برای حمله به لبنان را رو کرد

به گفته مقامات دولتی و اطلاعاتی آمریکا، اسرائیل در حال آماده شدن برای یک حمله بزرگ علیه حزب‌الله لبنان در اواخر بهار امسال یا در اوایل تابستان است.

به گزارش پیامدنیوز، پس از حملات بسیار خطرناک موشکی اسرائیل و پاسخ هشدارآمیز موشکی و پهپادی ایران به این حمله در هفته‌های اخیر، نوعی آرامش نسبی بر خاورمیانه حاکم شده است.

درست در اوج بحران میان تهران و تل‌آویو شاهد بودیم که موضوع جنگ غزه به یک مساله حاشیه‌ای تبدیل شد چون اکثر صاحبنظران از گسترش دامنه درگیری ها میان ایران و اسرائیل ابراز نگرانی می‌کردند،اما اکنون ترس از یک جنگ منطقه ای قریب الوقوع تا حد زیادی فروکش کرده است و هر دو طرف در حال حاضر به این باور رسیده‌اند که توانسته‌اند قدرت بازدارندگی خود را از منظر راهبردی احیا ، عزت ملی را به اندازه کافی تقویت و از این طریق انتقاد‌های پیاپی تندروها را خنثی کنند.

با توجه به شرایط کنونی می توان گفت که نه اسرائیل و نه ایران خواهان جنگ مستقیم با یکدیگر نیستند و به نظر می‌رسد که هر دو طرف آماده اند تا دامنه حملات اخیر را گسترش ندهند؛هرچند ریشه‌های اصلی این تنش ها حل نشده باقی مانده‌اند.

توجه به این نکته بسیار ضروری است که در تبادل حملات اخیرهیچ کسی نه در اسرائیل و نه در ایران کشته نشد و این مهم توانست تا حد زیادی از دامنه‌دار شدن نبردها جلوگیری کند.

در اینجا باید اذعان کنیم که تلاش برای کشته نشدن حتی یک نفر در این حملات کاملا حساب شده و عمدی بوده است، زیرا هر دو طرف توانایی‌های نظامی بزرگی دارند و اگر می خواستند، می توانستند تخریب و تلفات بسیار بیشتری را به یکدیگر تحمیل کنند،اما این بدان معنا نیست که تقابل به صورت کامل پایان یافته است.

برعکس، درست همانطور که حملات 7 اکتبر حماس به جنوب اسرائیل از غزه باعث تنش‌هایی شد و بحران دیرینه میان ایران و اسرائیل را شعله ور کرد ،اکنون نیز به نظر می‌رسد که مبارزه بین دو قدرت منطقه‌ای همچنان ادامه دار خواهد بود و احتمالا به مراحل بعدی و حتی شاید به سطوح بعدی نیز برسد.

همه نگاه ها به لبنان است

با بررسی نوع عملکردها و راهبردهای کنونی اکنون این احتمال قوت گرفته است که اسرائیل در هفته‌های آینده به لبنان حمله کند و پرواضح است که این موضوع منجر به یک ویرانی عظیم در لبنان و اسرائیل خواهد شد وهمچنین این جنگ می تواند سیاست دولت بایدن برای مهار درگیری‌ها در خاورمیانه را نابود کند.

به گفته مقامات دولتی و اطلاعاتی آمریکا، اسرائیل در حال آماده شدن برای یک حمله بزرگ علیه حزب‌الله لبنان در اواخر بهار امسال یا در اوایل تابستان است.

اکنون، حملات و پاسخ های مستقیم نظامی اخیر میان تل‌آویو و تهران است که می‌تواند سرنوشت جنگ لبنان را رقم بزند، مگر اینکه تیم بایدن بتواند اسرائیل را مهار کند.

در اینجا مهم است یادآوری کنیم که تبادل آتش اخیر میان اسرائیل و ایران چگونه آغاز شد. در اول آوریل، اسرائیل به یک مرکز دیپلماتیک ایران در دمشق حمله کرد و شماری از مقامات ارشد نظامی ایرانی از جمله چند ژنرال سپاه قدس را کشت.

اسرائیلی ها مدعی بودند که این فرماندهان ارشد، مدیریت و هدایت شبکه بزرگی از گروه های شبه نظامی تحت حمایت ایران در جهان عرب به رهبری حزب الله را برعهده داشتند که برای کمک به حماس به منظور مقابله با اسرائیل در غزه تلاش می کردند و از دیگر سو این ژنرال ها، حزب الله لبنان را برای یک حمله طولانی به اسرائیل آماده می کردند.تهران با توجه به کنوانسیون‌ها و هنجارهای بین‌المللی، به تامین امنیت تأسیسات دیپلماتیکش در سایر کشورها بسیار حساس است و نشان داد که هر تعرضی به منافع دیپلماتیک تهران در منطقه خط قرمز ایران خواهد بود.

بسترسازی

دستورکار اصلی اصلی واشنگتن در رابطه با بحران‌های پس از 7 اکتبر، مهار درگیری بوده و کاخ سفید تلاش کرده است از گسترش درگیری‌ها به خارج از مرزهای غزه و به‌ویژه در لبنان جلوگیری ‌کند.اکنون این وحشت وجود دارد که در صورت گسترش درگیری‌ها به راحتی ایالات متحده و ایران وارد تقابل مستقیم شوند که این موضوع می تواند به آغاز اولین جنگ منطقه ای در تاریخ مدرن خاورمیانه و درگیری مستقیم و بالقوه بین واشنگتن و تهران بیانجامد.

البته باید بگوییم که تندروهای متعددی از جمله شخص بنیامین نتانیاهو در اسرائیل، مدت هاست که به دنبال تحریک آمریکا برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران بوده اند و این احتمال وجود دارد که تلاش این گروه های افراطی در تل‌آویو در هفته ها و ماه‌های آینده تشدید شود، اما این دلیل اصلی حمله اسرائیل به لبنان نخواهد بود، زیرا چنین احتمالی را تضمین نمی کند.

در عوض، 7 اکتبر بسیاری از تندروهای اسرائیلی را به سمت نگرش جدید و بسیار سازش ناپذیرتر نسبت به امنیت ملی سوق داد، به ویژه در مورد گروه های تحت حمایت ایران که مستقیماً در مرزهای اسرائیل قرار دارند.چند روز پس از 7 اکتبر، «یوآو گالانت»، وزیر دفاع اسرائیل، برای یک حمله پیشگیرانه بزرگ علیه حزب الله فشار می آورد زیرا شبه نظامیان لبنانی قوی ترین تهدید فوری اسرائیل بودند.

دولت بایدن ، مخالفت آمریکا را به وضوح بیان کرد و حداقل چنین عملیاتی به تعویق افتاد.در حالی که نظامیان اسرائیل از طریق غزه به سمت جنوب حرکت می‌کردند و با مبارزان حماس درگیر می شدند، ناگهان توجه اتاق جنگ تل‌آویو مجددا به سمت شمال جلب شد.اسرائیل، حزب‌الله لبنان را تهدید اصلی علیه خود می‌داند.مقامات اسرائیلی به این نتیجه رسیده‌اند که زرادخانه عظیم حزب الله که بیش از 150 هزار موشک و راکت را در خود جا داده است و بسیاری از همین جنگ افزار‌ها دارای فناوری هدایت دقیق هستند ، به مقاومت لبنان این امکان را می دهد که به هر نقطه از اسرائیل حمله کند و احتمالاً گنبد آهنین و دیگر سامانه‌های دفاع ضد موشکی اسرائیل را به شدت در معرض خطر قرار دهد.

اسرائیل با توجه به حساسیت موضوع پس از حملات 7 اکتبر و همچنین تهدیدات مناطق مرزی از جمله حملات موشکی حزب‌الله که از آن زمان تاکنون ادامه دارد ،مجبور شد حدود 80 هزار نفر از شهروندانش را از شهرک‌های شمالی تخلیه کند.

تل‌آویو می‌گوید که شهرک نشینان نمی توانند در حالی که کماندوهای نخبه حزب الله (نیروهای تیپ رضوان) در نزدیکی مرزها قرار دارند به منازل خود بازگردند. در حالی که برای اسرائیل قابل درک است که نگران احتمال تهاجم خطرناک نیروهای تیپ رضوان باشد، اما هدف اصلی این نیرو‌ها دفاع از جنوب لبنان و کشور لبنان است.

ما باید در مورد انگیزه های اسرائیل تردید داشته باشیم.توجه به این نکته ضروری است که حزب‌الله از هفتم اکتبر تاکنون هم در گفتار و هم در عمل به صراحت نشان داده است که در شرایط کنونی خواهان جنگ گسترده‌تری با اسرائیل نیست،اما باید اذعان کنیم که این گروه لبنانی به سادگی تسلیم نخواهد شد.

هدف واقعی تندروها در اسرائیل این است که زرادخانه موشکی و پهپادی حزب‌الله باید هدف حمله قرار گیرد.

رهبران اسرائیل همچنین بدون شک امیدوارند که جنگ احتمالی دیگری در لبنان سرانجام پیروزی بزرگی را برای اسرائیل به ارمغان بیاورد، «پیروزی» که هرگز در غزه تحت هیچ سناریویی در دسترس نبوده است.

حزب الله بسیار بیشتر از حماس یک نیروی متعارف است. خسارات وارده به نظامی و سایر قابلیت‌های آن به آسانی قابل اندازه‌گیری خواهد بود و اگر هزینه آن قابل تحمل بود، احتمالاً در اسرائیل به گرمی مورد استقبال قرار می‌گیرد و تل‌آویو با مشکل اشغال مجدد طولانی مدت مناطق عربی روبرو نخواهد شد.

رهبران اسرائیل امیدوارند در این روند، برگ برنده منطقه ای ایران به شدت تضعیف شود؛ با این حال، هر بار که اسرائیل با حزب‌الله لبنان درگیر شده ، فهمیده است که توانایی‌های این گروه بسیار فراتر از انتظارات تل‌آویو است و اسرائیلی‌ها ممکن است از دست زدن به ماجراجویی جدیدی در لبنان پشیمان شوند.

نویسنده:حسین آبیش – منبع:سی ان ان – مترجم:آرش میری‌خانی

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.