راز مرگ بتهوون پس از دو قرن کشف شد!

سال‌های زیادی دانشمندان با استفاده از متون مختلف و با استفاده از تارهای موی باقی مانده از بتهوون گمانه‌زنی‌هایی را درباره دلیل مرگ این نابغه موسیقی مطرح کرده‌اند.
راز مرگ بتهوون پس از دو قرن فاش شد!

شهروند نوشت: با این حال این داستان‌پردازی‌ها- که به خصوص در سال‌های اخیر و بعد از انتشار گمانه‌زنی‌های مختلف به نظر می‌رسید به این زودی‌ها از سوی رسانه‌های همیشه طالب جنجال کنار گذاشته نخواهد شد- ظاهراً به مراحل پایانی خود نزدیک شده‌اند. به عبارت بهتر دانشمندان بر این باورند که با تقریب زیاد دلیل مرگ این آهنگساز بزرگ را کشف کرده‌اند.

این را نخستین ‌بار مجله کارنت بیولوژی در اواخر مارس ۲۰۲۳ اعلام کرد و در ادامه نیز افزود طبق تحقیقات انجام‌شده دانشمندان روی دی‌ان‌ای پنج تار موی بتهوون- که مطمئن و معتبر تشخیص داده شده‌اند- او از نوعی اختلال ژنتیکی در کبد رنج می‌برده و در اواخر عمر به بیماری هپاتیت ب نیز مبتلا شده ‌بود. عواملی که همراه با نوشیدن زیاد الکل دست به دست هم داده و در نهایت کار لودویگ فون بتهوون را ساخته‌اند!

خبرنگار علمی آسوشیتدپرس در این زمینه از قول دانشمندان می‌نویسد، به‌رغم گذشت دویست سال از مرگ بتهوون، با استفاده از دی‌ان‌ای تارهای موی او توانسته‌اند از رازهایی درباره مشکلات سلامتی و کاهش شنوایی و در نهایت مرگ لودویگ فون بتهوون مطلع شوند. البته آنها در بررسی پرونده ناشنوایی یا بیماری شدید معده این آهنگساز آلمانی به یافته‌های چندان جدیدی دست نیافته‌اند ولی در جریان این تحقیقات متوجه مسائل و مشکلاتی مانند بیماری ژنتیکی کبد و در ادامه نیز ابتلا به هپاتیت ب در ماه‌های آخر زندگی این هنرمند شده‌اند که می‌تواند ارزشمند باشد.

احتمالاً این عوامل- بر اساس مطالعه‌ای که در مجله بیولوژی معاصر منتشر شده- همراه با نوشیدن مداوم مشروبات الکلی در نهایت باعث ایجاد نارسایی کبدی مزمن شده و همین امر طبق باورهای موجود جان بتهوون را گرفته است. ماجرایی که در صد و نود و ششمین سالگرد مرگ بتهوون- که اواخر مارس ١٨٢٧ در ۵۶ سالگی درگذشت- تکلیف درخواست خود این آهنگساز نابغه را روشن کرد که از پزشکان خواسته بود مشکلات سلامتی او را پس از مرگ بررسی کنند. مشکلاتی که به گفته اکسل اشمیت، متخصص ژنتیک در بیمارستان دانشگاهی بن در آلمان کار خلاقانه بتهوون را بسیار محدود می‌کرده‌اند و بنابراین پزشکان همواره آن را به مثابه یک راز می‌دیدند که واقعاً چیزی پشت آن بوده است البته کارشناسان از خیلی قبل روی این موضوع توافق داشتند که این آهنگساز مشهور به احتمال زیاد بر اثر سیروز کبدی جان خود را از دست داده است.

با این حال شواهد دقیقی تاکنون در مورد این موضوع ارائه نشده بود تا آن که این مطالعه جدید توسط تیمی از محققان انجام گرفت و مشخص کرد بتهوون مستعد ابتلا به بیماری‌های کبدی بوده و به بیماری هپاتیت ب نیز مبتلا شده بود. موضوعی که خود بتهوون نیز به آن آگاه بود و به بسیاری از نزدیکان خود از مرگ قریب‌الوقوع خویش گفته و در ادامه نیز درخواست کرده بود پس از مرگ بیماری او علنی شود. حالا دو قرن بعد دانشمندان می‌گویند دقیقاً این کار را انجام داده و توانسته‌اند خواسته بتهوون را عملی کنند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.