منصور زندی نهاد صاحب عنوان قوی‌ترین حس چشایی قهوه جهان شد

منصور زندی نهاد، کارشناس و مدرس قهوه، توانست با تشخیص ده طعم مختلف قهوه در یک دقیقه رکورد جهانی گینس قوی ترین حس چشایی قهوه در جهان را از آن خود کند.

به گزارش پیامد نیوز،  این نابغه چشایی که پیش از این هم افتخارات کشوری و جهانی در حوزه قهوه کسب کرده است این بار روز چهارشنبه ۱۷ اسفند در مراسم رسمی در موزه قصر تهران با حضور مشاور گینس و مسئولان و فعالین حوزه قهوه کشورمان توانست رکورد قوی‌ترین حس چشایی قهوه جهان را برای کشورمان کسب کند.

در حاشیه این مراسم با این مدرس و مشاور صنعت قهوه کشورمان گپ و گفتی مخصوص علاقه‌مندان قهوه انجام دادیم. مرد صاحب قوی‌ترین حس چشایی قهوه جهان درباره قهوه مورد علاقه‌اش و نکات خرید قهوه گفت:«قهوه مورد علاقه من، قهوه کشور اتیوپی است به خاطر اینکه معمولا آروماتیک‌تر از قهوه کشورهای دیگر است. اما پیشنهادی که به علاقه‌مندان قهوه و عموم مردم همیشه می‌دهم این است که قهوه دارک رست یا همان قهوه‌ای که خیلی تیره و برشته شده را سعی کنند مصرف نکنند. چرا که وقتی قهوه خیلی تیره و برشته می‌شود نشان می‌دهد که کیفیت آن قهوه پایین است و خواستند طعم‌های بد آن را از بین ببرند. طعم بد هم دلایل خودش را دارد مثلا در مزرعه سم پاشی شده یا دان سبز قهوه کپک زده بوده و غیره. بنابراین می‌آیند قهوه را دارک رست یا تیره و برشته می‌کنند که مخاطب هیچ طعمی جز تلخی دریافت نکند. دلیل دیگر که نباید این نوع قهوه را استفاده کنید این است که قهوه دارک رست کربن خالص است و کربن هم سرطان زا ست. این تصور که قهوه هر چه تلخ‌تر باشد یعنی کافیین بیشتری دارد، یک باور و تصور کاملا غلط است.»

منصور زندی نهاد، نابغه چشایی جهان و کارشناس برجسته قهوه، درباره نکات خرید قهوه توصیه‌هایی دیگری هم برای علاقه مندان این نوشیدنی داشت: «نکته دیگری که در خرید قهوه باید مد نظر داشته باشید تاریخ رست قهوه است. اگر از تاریخ رست قهوه خیلی گذشته باشد آن قهوه کیفیت مطلوبی نخواهد داشت. هر چقدر از تاریخ رست قهوه بگذره، قهوه عطر و طعم‌ش را بیشتر از دست می‌دهد. بسته بندی قهوه هم مهم هست. قهوه‌ای تهیه کنید که حتما بسته بندی داشته باشد و آن بسته بندی سوپاپی داشته باشد که اجازه بدهد گاز قهوه از بسته خارج بشود ولی اجازه ندهد چیزی از بیرون وارد بسته بندی بشود مثل هوا. چون اکسیژن باعث می‌شود قهوه کیفیت‌ش را از دست بدهد. بنابراین بعد از اینکه در بسته قهوه را هم باز کردید سعی کنید آن را طوری یا در ظرفی نگهداری کنید که از بیرون هوا داخل آن نشود و قهوه در معرض هوا نباشد».

این کارشناس و مدرس قهوه درباره خواص این نوشیدنی پرطرفدار گفت:«قهوه آنتی اکسیدان زیادی دارد که در پیشگیری از زوال عقل و آلزایمر موثر است. همینطور در کاهش خطر ابتلا به دیابت تاثیرگذار است. قهوه باعث افزایش و بهبود عملکرد فیزیکی بدن می‌شود و به همین علت مصرف آن به ورزشکاران توصیه می‌شود. همچنین مصرف قهوه در کاهش افسردگی هم خیلی موئثر است. بعضی نکات نادرست هم پیرامون مصرف قهوه شکل گرفته است مثل اینکه عده‌ای باور دارند قهوه سبز و رست نشده باعث لاغری می‌شود. شاید نوشیدن قهوه سبز در لاغری بی‌تاثیر نباشد اما مصرف آن درست نیست چون قهوه میوه‌ای است که شسته نمی‌شود و حتی اگر شسته هم بشود بافتی دارد که کپک و قارچ آن از بین نمی‌رود. لذا مصرف قهوه سبز اصلا پیشنهاد نمی‌شود و حتما قهوه رست شده استفاده کنید».

منصور زندی نهاد متولد ۱۳۶۶ و اصالتا اردبیلی است. او که امروز مشاور برندهای مختلف قهوه است ورود به دنیای قهوه را از تحصیل در رشته هتلداری و راهیابی به بار هتل شروع کرده است. زندی نهاد امروز علاوه بر مشاوره و کارشناسی، تدریس هم می کند و آکادمی شخصی خودش را دارد. رکوردی که او در گینس ثبت کرد پیش از این متعلق به قهرمانی آلمانی با تشخیص ۸ طعم در یک دقیقه بود که منصور زندی نهاد با ارتقا آن به ۱۰ طعم توانست نام خود را در رکوردهای ۲۰۲۳ گینس به عنوان نابغه چشایی جهان ثبت کند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.